Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Tammikuu 2016

Loviisan Kameraseuran vuoden ensimmäinen kuvailta käynnistyi vapaasti

Tammikuun kuvaillan aihe on perinteisesti ollut "Vapaa", näin aloitettiin myös vuoden 2016 ensimmäinen kuvailta.  Kuvailtaan tuodut kuvat olivat selkeästi lomakuva painotteisia, joissa kuvaajan mieli kaihosi jo vietettyä lomaa, elämystä tai ehkäpä sitä edessä olevaa lämmintä lomaviikkoa jossain kaukana. Johtuneeko tämä kylmistä paukkupakkasista, jolloin ihmisen mieli kaihoaa lämpöä ympärilleen. Talvikuvia ei oltu kuitenkaan unohdettu, myös luonto ja lapsiaiheiset kuvat olivat esillä.  Kuvaillan kuusi parasta kuvaa olivat läpileikkaus 26 kuvan tarjonnasta.

Kuvaillan tuomarointi toteutettiin tällä kertaa pistelasku periaatteella. Ylivoimaisin pistein kuvaillan voitti söpöyden huipentuma "Ystävykset" -kuva, jossa pieni poika ja koira poseeraavat metsässä. Lapsi- ja eläinkuvaushan ei ole kaikkein helpoin kuvaustehtävä, mutta tähän kuvaan oli saatu taltioitua kummankin tarkkaavainen ilme kauniin taustan täydentäessä tunnelmaa . "Talven otteessa" sekä hiiripöllö oksalla toivat lomakuvien keskelle suomalaisen kylmän huuruisen talvitunnelman. Kolmannen sijoituksen saanut kuva tytöstä isoissa aalloissa suorastaan haastoi kuulemaan meren pauhun ja aaltojen loiskeen .  "Lento" kuva puolestaan esitteli hieman harvinaisempaa harrastusta, ihmisen ikiaikaista unelmaa lentämisestä. Lentokokemus vastaa vapaapudotusta lentokoneesta. Ilmavirran maksiminopeus on 260 km /h, mutta aloittelijat lentävät noin 180 km:n tuntinopeudella. Kerstin Hafrénin kuudenneksi sijoittunut, herkkä ja kaunis siltakuva "Nuoret", hiveli silmää kauniilla väreillään, luoden kuvaan herkän ja koskettavan tunnelman.

Tulokset:

1. "Ystävykset" - Viivi Haimi

2. "Talven otteessa" - Juha Merenheimo

3. "Oksalla" - Juha Merenheimmo

4. "Kivaa isoissa aalloissa" - Inkeri Kapari

5. "Lento" - Tarja Taberman

6. "Nuoret" - Kertsin Hafrén

Seuraava kuvailta pidetään 28.2.2016 klo 18 alkaen. Aiheina ”Talvilaji”, projisoitavat ”Sekamelska”, paperikuvat