Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Tammikuu 2014

Kameraseuran vuosi alkoi vapaissa merkeissä

Uusi kuvausvuosi 2014 on alkanut ja kameraseuralaiset kokoontuivat vuoden ensimmäiseen kuvailtaan. "Vapaa aihe" koetaan aika usein vaikeaksi, mutta kuvamäärä (25 kpl) ja aihe laajasti käsiteltynä kertoivat kuitenkin toista.

Ehkä vaikeus onkin juryn puolella. Miten antaa palautetta ja arvioida keskenään niin eriaiheisia kuvia.

Kuvailtaan oli tuotu kuvia, joiden aihealue kattoi vuodenajat, lapset, eläimet, retkeilystä vapaa-aikaan ja harrastuksiin. Olipa joukossa muutama kokeileva, kreatiivinenkin kuva. Kuvaillan tuomarina toimi Thomas Gartz, joka vaikuttaa myös porvoolaisen Kamera-67 riveissä. Kuvakisan ykkönen vei voiton olemalla jännittävän hetken kuva, täynnä draamaa. Kuvaaja on kertonut että hän seurasi pitkään jännittyneenä tilanteen kehittymistä. Kamera on laukaistu juuri oikea aikaisesti kuonon ja nokan väliin jää n. 1,5mm väliä. Tilanteen jatko jää kutkuttamaan katsojan mielikuvitusta. Kuva nousi selkeästi illan ykköskuvaksi. Ja kuvaaja tuli LoKa rankingin ykköseksi. Kuvassa oli myös hyvä sommittelu ja oli eläinkuvaksi hyvin erilainen. Toiseksi tullut kuva oli satukirjamaisen värikäs makrokuva, jossa oli paljon katseltavaa. Kuva toimi muotokielellä ja runsaalla värillä, joka ulottui kauniisti myös epäterävyys alueelle. Kolmanneksi tullut kuva on esimerkki kreatiivisesta kuvasta, kuva oli tuomarin mielestä myös kaunis tunnelmakuva. yleisön joukosta kuului kannustusta "Enemmän juuri tällaista rohkeaa otetta, ei valokuvan tarvitse olla aina totuudenmukainen kuva luonnosta, se voi olla myös totuudenmukainen häivähdys kuvaajan tunnelmista". Kansainvälisissä valokuvanäyttelyissä on paljon tätä tyyliä.
Neljänneksi sijoittunut pöllökuva oli perinteinen luontokuva, joka kuitenkin erottui erikoisella taustallaan.  Osa ihmisistä ei ole eläessään tavannut pöllöä, mutta pöllö on nähnyt ihmisen usein, tosin olemalla viisaasti hiljaa. Viides sija meni kuvalle, joka oli esimerkki perinteisestä, kauniista luontokuvasta. Kuudennen sijan vei hauska lapsiaiheinen tilannekuva. Tuomari totesi, että kuvien valinta ei ollut helppoa. Lopuksi käytiin myös sijoittumattomat kuvat läpi ja paikalla olijat antoivat arvokasta palautetta kuvaajille.

Seuraavaksi "klubilaiset" valmistautuvatkin jo vuoden päätapahtumaan, eli Kameraseurojen liiton vuosinäyttelyyn. Vuosinäyttelyyn valittavien kuvien pitäisi heijastella aikaamme ja tätä päivää. Kuvailloissa saatua palautetta on nyt mahdollista vielä jalostaa ja viilailla. Ehdolle lähtevä kuvapaketti pitää saada täyteen iskuun kuvallista viestintää. Kun loviisalainen on kuvannut, vastuu siirtyy savolaiselle jurylle.
Toivotaan että loviisalainen kuvatarinointi pääsee jälleen kerran valtakunnalliselle foorumille.

Kuvakisan tulokset:

1. "Kohtaaminen", Reijo Pihtsalmi
2. "Lihansyöjät", Kerstin Hafrén
3. "Jumalan katse", Antti Seppälä
4. "Silmät selässä", Juha Merenheimo
5. "Heijastus", Seija Niinimäki
6. "Hohhoijaa, karkkipäivä", Ari Haimi.

Seuraava kuvailta pidetään 23.2.2014 klo 18 alkaen.

Lovisa Kameraklubbs år började under fria former

Ett nytt fotoår har börjat och medlemmarna samlades till den första bildkvällen. "Fritt val" upplevs ganska ofta som svårt, men denna gång kom det in många bilder (25st) av alla olika slag. Kanske det snarare är juryn som har svårigheter, hur ge feedback och bedöma bilder som är så olika.

BIldurvalet omfattade olika teman : årstider, barn, djur, friluftsliv, fritid och hobbyverksamheter. Det fanns även några experimentella, kreativa foton. Som domare fungerade Thomas Gartz, som även är verksam i Borgåföreningen Kamera-67.
 Ett foto som var taget i en dramatisk situation, vann bildtävlingen. Fotografen har berättat att han en lång stund med spänt intresse följde med hur situationen utvecklade sej. Bilden togs just vid rätt tidpunkt, när avståndet mellan nosen och näbben var ca 1,5 mm. Hur gick det sen? Frågan dröjer kvar hos betraktaren. Bilden var en klar etta. Och fotografen  placerade sej som första i LoKas ranking. Bilden var väl komponerad och som djurbild annorlunda.

Bild nr 2 var en grann macrobild som var som tagen från en sagobok och det fanns mycket att betrakta. Bildens former och färgrikedom gör att bilden fungerar bra, även de oskarpa delarna av bilden är vackra.
Bild nr 3 var ett exempel på kreativt foto, som enligt domaren även var en stämningsfull bild. Och de närvarande kommenterade "Mera den sortens mod behövs, fotot skall inte alltid vara helt realistiskt, det kan också vara en glimt av det som fotografen upplever". Denna stils foton finns ofta representerade på internationella utställningar.
Bild nr 4 var en traditionell naturbild av en uggla, som dock hade en speciellt lyckad bakgrund. Fastän bilden var traditionell, har en del av människorna aldrig sett en uggla, men ugglan har ofta sett människor. Klokt nog har den varit tyst.
Bild nr 5 var ett vackert , traditionellt naturfoto.
Bild nr 6 var en rolig situationsbild av ett barn.
Domaren tyckte att det var svårt att välja de vinnande bidragen. Till sist diskuterade man de övriga bilderna och man gav värdefull feedback.

Nu skall man förbereda sej inför årets huvudtillställning, Kameraseurojen liitto`s årsutställning. De bilder som väljs borde reflektera vår tid, nutiden. Den respons man har fått under bildkvällarna kan man nu ta i beaktande och bearbeta bilder. Bildpaketet som sänds på förslag borde vara fullt laddat med visuell kommunikation. När lovisaborna har fotograferat, flyttas ansvaret till juryn i Savolax. Vi hoppas att våra bilder än en gång får deltaga i det nationella forumet.
Resultat:

1. "Mötet", Reijo Pihtsalmi