• fi
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
  • Yhteystiedot
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • English summary
  • Kuvailt. aih. 2017-18
    • Aiheet 2003-2017 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Maaliskuu 2018
    • Helmikuu 2018
    • Tammikuu 2018
    • Marraskuu 2017
    • Lokakuu 2017
    • Syyskuu 2017
    • Elokuu 2017
    • Toukokuu 2017
    • Huhtikuu 2017
    • Maaliskuu 2017
    • Helmikuu 2017
    • Tammikuu 2017
    • Marraskuu 2016
    • Lokakuu 2016
    • Syyskuu 2016
    • Elokuu 2016
    • Toukokuu 2016
    • Huhtikuu 2016
    • Maaliskuu 2016
    • Helmikuu 2016
    • Tammikuu 2016
    • Marraskuu 2015
    • Lokakuu 2015
    • Syyskuu 2015
    • Elokuu 2015
    • Toukokuu 2015
    • Huhtikuu 2015
    • Maaliskuu 2015
    • Helmikuu 2015
    • Tammikuu 2015
    • Marraskuu 2014
    • Lokakuu 2014
    • Elokuu 2014
    • Toukokuu 2014
    • Huhtikuu 2014
    • Maaliskuu 2014
    • Helmikuu 2014
    • Tammikuu 2014
    • Marraskuu 2013
    • Lokakuun 2013
    • Syyskuu 2013
    • Elokuu 2013
    • Toukokuu 2013
    • Huhtikuu 2013
    • Maaliskuu 2013
    • Helmikuu 2013
    • Tammikuu 2013
    • Marraskuu 2012
    • Lokakuu 2012
    • Syyskuu 2012
    • Elokuu 2012
    • Toukokuu 2012
    • Huhtikuu 2012
    • Maaliskuu 2012
    • Helmikuu 2012
    • Tammikuu 2012
    • Marraskuu 2011
    • Lokakuu 2011
    • Syyskuu 2011
    • Elokuu 2011
    • Toukokuu 2011
    • Huhtikuu 2011
    • Maaliskuu 2011
    • Tammi-helmikuu 2011
    • Marraskuu 2010
    • Syys-lokakuu 2010
    • Elokuu 2010
    • Toukokuu 2010
  • LOISTO
    • Loiston kuvagalleria 10.10.2014
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2018
  • Ajankohtaista
  • Linkit
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
  • Toimintakertomukset -ja suunnitelmat
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
  • Kalenterikuvakisa 28.11.2014
  • Vuoden kuvaaja
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
  • Retkiä
  • Blogi

Pimeydestä lomalle

Loviisan Kameraseuran lokakuun kuvaillassa aiheina olivat projisoitavissa kuvissa (2 kuvan sarja) ”Pimeys” ja paperikuvissa ”Lomalla”.

Olemme vuoden pimeimmän neljänneksen kynnyksellä. Pimeys ei tarjoa juuri muita vaihtoehtoja kuin käyttää pitkää valotusaikaa. Kameran kuvakennolle on saatava valoa ja käsivaralla kuvattaessa kuvista tahtoo tulla suttuisia. Kuviin ilmaantuu kohinaa ja kuvaajan on sen poistamiseksi käytettävä keinoja, joita ei tarvita valoisaan aikaan kuvattaessa. Kuvakohina lisääntyy suurilla herkkyyksillä kuvattaessa, eikä siitä tahdo päästä eroon edes pienillä herkkyyksillä, jos esimerkiksi käytetään sekuntia pidempiä valotusaikoja. Järjestelmäkameroissa on usein ohjelmallinen kohinanpoisto, joka tekee parhaansa kohinan poistamiseksi.

Säkkipimeässä ei kannata kuvata vaan kuvaajan kannattaa hyödyntää tiettyjä hämärän hetkiä, joita ovat:

SININEN HETKI, juuri ennen kuin ilta muuttuu hämäräksi. Valo on tasaista ja sinertävää. Öiset, kylmää henkivät talvimaisemat on usein otettu juuri tähän aikaan.

HÄMÄRÄ, sen laskeutuessa suuret kokonaisuudet näkyvät mutta yksityiskohdista ei saa selvää. Tämä ajankohta sopii hyvin tummien pelottavien kuvien tekemiseen. Huippuvaloja on kuitenkin varottava valottamasta puhki.

TÄYDENKUUN VALO, jotta vältettäisiin kuun puhki palaminen, niin taivaalla tulisi olla jonkin verran valoa. Koko kuva-alueen valoisuus on silloin parhaiten tasapainossa.

Myös kaupungin valojen yökuvauksissa on hyvä hyödyntää illan tai aamun taivaan sinisyyttä.

Pimeys heijastelee myös omia tuntojamme, mielen maisemaa ja siksi kaipuu lomalle aurinkoon on monen mielessä. Ei lomalla ole aina auvoista mutta erinäiset vastoinkäymiset saattavat olla niitä, jotka piirtyvät muistoina mieliimme.

Kuvia oli tarjolla molempiin sarjoihin yli 20. Molemmat kuva-aiheet arvioi ja valintansa perusteli korutaiteilija Merja Väätäinen.

 

”Pimeys”, projisoitavat, 2 kuvan sarja 

  1. Antti Seppälä Valoa pimeyteen
  2. Jukka Myller Täysikuu
  3. Kerstin Hafrén Dröm – Uni
  4. Heikki Arola On sarastukseen aikaa
  5. Jonna Räisänen Värejä pimeässä
  6. Ari Haimi Uinuva kaupunki

 

”Lomalla”, paperikuvat

  1. Antti Seppälä Lepohetki
  2. Heikki Arola Sadekuuro
  3. Jonna Räisänen Lomaleikkiä
  4. Liisa Hopeavuori Mökillä
  5. Heikki Arola Vuokra-ajuri
  6. Jukka Myller Apple snack

    Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1 Antti Seppälä Valoa pimeyteen (proj)
2 Jukka Myller Täysikuu (proj)
3 Kerstin Hafrén Dröm – Uni (proj)
4 Heikki Arola On sarastukseen aikaa (proj)
5 Jonna Räisänen Värejä pimeässä (proj)
6 Ari Haimi Uinuva kaupunki (proj)
1 Antti Seppälä Lepohetki (pap.)
2 Heikki Arola Sadekuuro (pap.)
3 Jonna Räisänen Lomaleikkiä (pap.)
4 Liisa Hopeavuori Mökillä (pap.)
5 Heikki Arola Vuokra-ajuri (pap.)
6 Jukka Myller Apple snack (pap.)
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi