Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Syyskuu 2015
style='display: none;'}>

Loviisan Kameraseuran syyskuun kuvailta

Loviisan Kameraseuran syyskuun kuvaillan aiheina oli projisoitavissa kuvissa ”Vihreä” ja mustavalkoisissa kuvissa, tai oikeastaan pitäisi sanoa monokromaattisissa, ”ikkuna”. Uusi jäsenemme, kuvataiteen maisteri Åsa Riippa tarttui varmoin ottein kuvien arvostelutyöhön. Ensin hän pisti vedoksista kuusi mieleiseensä järjestykseen. Vedoksia oli jätetty arvioitavaksi 18 kappaletta. Ensimmäiseksi sijoittui Jyri Järvelän ”Ikkuna 2”, jossa sisältä kuvatun 8-kulmaisen tornin ikkunoista tulviva valo siivilöityi portaikon sisärakenteisiin. Auringon puolelta tulviva voimakkaampi valo heitti riitasoinnun mosaiikkilattiaan. Toiseksi sijoittui Seija Niinimäen kuva ”Hylätty”, jossa seinän miltei symmetrisen sommittelun harmonia särkyi rikottuun ikkunaan. Kolmanneksi tuli Antti Seppälän kuva. Siinä savusaunan savussa kimrööki eli noki pyörteilee, typpi-, happi-, hiilidioksidi- ja hiilimonoksidimolekyylien kanssa sulassa sovussa, kun valo purkautuu ikkunasta. Kuvasta voi jo aistia savusaunan kosteat löylyt, kun vesi sihahtaa kiukaalle.

Projisoitavia kuvia ”Vihreä” oli peräti 19 kappaletta. Åsa sijoitti ensimmäiselle sijalle Ari Haimin kuvan ”Vihreällä taustalla”. Siinä kärpänen värjötteli, ehkä kesää muistellen, vihreiden ikkunapuitteiden kulmassa. Toiseksi sijoittui Tarja Tabermanin kuva ”Vauhdissa”. Siinä vihreä paitanen meloja hymyilee ja tiivistää vauhtiaan nähtyään kuvaajan. Kolmanneksi sijoittui Juha Merenheimon kuva ”Linnake”, jossa vihreä pilkottaa linnakkeen ampuma-aukosta.

Sijoittuneet ”Ikkuna” monokromaattiset vedokset

1. ”Ikkuna 2” Jyri Järvelä

2. ”Hylätty” Seija Niinimäki

3. ”Savua saunassa” Antti Seppälä

4. ”Pelkkää ikkunaa” Tarja Taberman

5. ”Vesivessa” Antti Seppälä

6. ”Sade ruutuun lyö” Seija Niinimäki

Sijoittuneet projisoitavat ”Vihreä” kuvat

1. ”Vihreällä taustalla” Ari Haimi

2. ”Vauhdissa” Tarja Taberman

3. ”Linnake” Juha Merenheimo

4. ”Viivi Haimi” Saunomaan

5. ”Tarja Taberman” Kypsymässä

6. ”Inkeri Kapari” Muotokuva

Loviisan Kameraseuran lokakuun kuvailta pidetään sunnuntaina 25.10.2015 klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheina ovat projisoitavissa kuvissa ”Iso ja pieni”, 2 kuvan sarja ja paperikuvissa ”Hiukset”.