Kuvailtojen satoa · Vuodet 2010-2013 · Helmikuu 2013

Loviisan Kameraseuran helmikuun kuvaillassa valoa ja photojournalismia

Helmikuisen kuvaillan kisakuvien aiheina oli ”Valo” (projisoitavat) ja ”Photojournalismi” (paperikuvat). Valo on valokuvauksen ydin ja välttämättömyys. Jos silmin näkyvää valoa ei olisi, luultavimmin meillä olisi ultravioletti tai infrapunakuvia. Tietty hetki tekee valokuvasta ilmeikkään, mutta esimerkiksi keskipäivän valo ei ole kiitollisin aika kuvata. Tällöin kannattaa käyttää hyväkseen valon heijastumia erilaisilta pinnoilta, jolloin heijastus tekee kuvan. Valon ja varjon suhde luo kuvaan kontrastin.

Kuvaillassa oli käsitelty valo -aihetta laidasta laitaan, tosin perinteiset auringonnousu-, iltaruskokuvat olivat harvassa. Kuvaajat eivät olleet lähteneet liikkeelle sen helpoimman kautta. Vastakkainasettelussa olivat keinotekoinen valo vastaan luonnonvalo. Valosarjan voittajakuvassa sävyt ja valo olivat tasapainossa, kuvaa katsoessa tulee levollinen olo. Jäsenistön keskuudessa heitettiin ilmaan kysymys, että oliko tuomaristo hieman romanttisella tuulella, sillä kuuden kärkikuvan joukossa kuvien värimaailma ja sävyt ilmensivät vanhanajan maalauksia, kuin öljyvärillä maalattuna. Voiko progressiivinen ja uudistava näkökulma taiteessa koskaan nousta suuren yleisön suosioon vai pysyykö uudistusmielisyys aina taidekentän marginaalissa.  Kuvissa oli turvallisia romanttisia häivähdyksiä, tunnelma kuvia. Tämän sarjan tuomarointiin osallistuivat kuvaillan jäsenistö pistelaskuperiaatteella.

Pieniä tarinoita

Photojournalismi aiheen tuomaroivat Liisa Hopeavuori ja Raimo Lappi. Photojournalismikuvat näyttävät aiheen ja teksti tukee kuvaa. Hyvä kuva tosin ei tarvitse edes sanoja, kuva kertoo itsessään tarinan. Photojournalismi kuvat ovat lehdissä ja yleensä mediassa käytettäviä uutistapahtumia ja/urheilukuvia, ilmiöitä valottavia. Kuva, joka mahdollisesti pysäyttää, herättää ajatuksia, kertoo maailman tämän hetken tapahtumista, mutta myös menneestä. W. Eugene Smithin Minamata ympäristökatastrofista ottama "Tokomo Uemura in her bath". kuvaa voidaan pitää humanistisen kuvajournalismin klassikkona. Tämä kuva esimerkiksi ei tarvitse sanallisia selityksiä. Pelkkä asiayhteys riittää.

Voittajakuvien kuuden kärki ilmensi arkipäivän pieniä tapahtumia. Novellimaisia kuvia.

Tulokset:

”Valo” (projisoitavat)

1. ”Ilta kujalla”   Juha Merenheimo
2. ”Häivähdys lämpöä”   Viivi Haimi
3. ”Valo Meressä   Juha Merenheimo
3. ”Taivaan valo”   Kerstin Hafrén
4. ”Valoa ja varjoa”   Jonna Räisänen
4. ”Lennusatama Kohvik”   Ari Haimi

”Photojournalismi” (paperikuvat)

1. ”Tuomarointi”  Tarja Taberman
2. ”Onnen kerjäläinen”  Tarja Taberman
3. ”Loppukiri”  Viivi Haimi