Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Maaliskuu 2017
style='display: none;'}>

Ötököitä ja kuvauksellisia hetkiä sillalla

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvaillan aiheena oli projisoitavissa kuvissa ”Ötökkä” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Sillalla”. Koemme ötökät usein kiusankappaleina. On kuitenkin todettava, että hyönteiset ovat usein erittäin hyödyllisiä ihmiselle ja ympäristölle. Hyönteiset pölyttävät kukkia ja huolehtivat kasvuston ekologisesta tasapainosta, kun ne hävittävät tuhohyönteisiä. Hyönteisten luonnolliset talvehtimispaikat ovat vähentyneet, kun puutarhoista on tullut liian siistejä. Pölyttävien hyönteisten kannat ovat osin romahtaneet, siksi luonnonmateriaaleista on alettu valmistamaan hyönteishotelleja. Hyönteishotelli tarjoaa hyötyhyönteisille pesintäpaikan ja turvallisen talvehtimistilan. Tuskin kuvaajamme ajattelivat tällä tavalla luonnon tilaa vaikka he kuvasivat ”Ötököita” hyvin monipuolisesti. Yhdessä kuvassa oli jopa mielenkiintoinen puumalli ötökästä.

Toisena aiheena kuvaajat olivat ikuistaneet tapahtumia sillalla. Mahdollista olisi ollut myös kuvata sillalta, jolloin korkealta avautuva maisema olisi ollut varsinainen kuvauskohde. Jossakin kuvassa silta oli pelkkä kivinen kannas tai heiveröinen puusilta. Joku silta olisi voinut mitellä siltojen rumuuskilpailussa, helmenä oli kuitenkin Golden Gate. Joskus mielenkiinnon vei juhlava tapahtuma sillalla tai yksinäinen kulkija, keiju, mikä lie.

Maaliskuun kuvat tuomaroi Loviisan Taideyhdistyksen Aarne Kyröläinen.

Projisoitavat kuvat, ”Ötökkä”

1. Tuomenkehrääjäkoi, Antti Seppäla

2. Livia ja sudenkorento, Viivi Lassy

3. Aterialla, Ari Haimi

4. Etana etana – näytä sarves, Tarja Taberman

5. Hämähäkin poikasia, Heikki Arola

6. Ruuanperräisillä, Esko hiljanen

Mustavalkoiset paperikuvat, ”Sillalla”

1. Kohta on kesä ohi, Viivi Lassy

2. Hääkuvaus, Ari Haimi

3. Golden Gate, Antti Seppälä

4. Sumuun, Pekka Haimi

5. Maisemaa ihailemassa, Inkeri Kapari

6. Sahalahden mies Tampereella, Ari Haimi

Seuraava Loviisan Kameraseuran kuvailta pidetään sunnuntaina 23.4. kello 18.00 alkaen, jolloin kuvaillan aiheina on projisoitavissa kuvissa ”Sattuipa kerran” ja paperikuvissa ”Violetti”.