Ajankohtaista · Christina-projekti

Kuvakertomuksista lievitystä sairaille

Loviisan terveyskeskuksen Osasto (entinen osasto 3) ja Loviisan kameraseura ovat tehneet yhteistyötä potilaiden iloksi.
Loviisan kameraseuran tiedottaja Tarja Taberman on organisoinut ja aktivoinut kameraseuralaisia keräämään arkistoistaan kuvia potilasosastolle lahjoitettaviin kuva-albumeihin ja kuva-salkkuihin.
Kuvaajille annettiin ohjenuoraksi etsiä kuvia, joilla voisi olla voimaannuttava vaikutus ja sellaisia kuvia, jotka veisivät ajatukset joihinkin miellyttäviin tai muistorikkaisiin elämänkokemuksiin.
Toive ja idea tästä tuli alun perin palliatiiviseen hoitoon erikoisopintojen kautta perehtyneeltä sairaanhoitaja Christina  Rantaselta, kertoo Tarja.

Palliatiivinen hoito on oireenmukaista hoitoa. Siihen siirrytään, kun ei ole parantavaa hoitoa enää tarjottavana. Oireita voidaan hoitaa erilaisilla menetelmillä. Palliatiivinen hoito ei poissulje esimerkiksi sädehoitoa. Joskus sitä annetaan kun kasvain on niin suuri/painaa jotakin kohtaa että potilas kokee suurta kipua, kertoo Christina Rantanen. Sädetyksen avulla kasvain voi pienentyä ja särky vähenee. Meillä osastolla on kolme palliatiivista huonetta jonne nämä albumit sijoitetaan. Toivoisin että ne toimisivat keskusteluapuna niin omaisille kun potilaille ja hoitajille. Myös nuorten pajan kanssa teemme yhteistyötä ”elämänpuuprojektin” merkeissä.

Omaiset ja ystävät ovat erittäin tärkeitä tässä viimeisessä elämän vaiheessa, kun tietää että taival on loppumassa.

Katariina Borup on palliatiivisten potilaiden lääkäri ja hän on erikoistunut tähän hoitomuotoon.  Osasto kolmen osastonhoitajana toimii Kristiina Auvinen.

Christina Rantanen kohtaa työssään usein potilaita, jotka kaipaavat sairaalassaoloaikanaan virikkeitä ja uusi ajatuksia, väsymyksestä huolimatta. Potilaiden luona käy silloin tällöin henkilöitä, jotka lausuvat runoja tai lukevat kaunokirjallista tekstiä. Myös kuvien katseleminen ja niistä keskusteleminen potilasyhteisössä voi olla virkistävä ja voimia palauttava kokemus toivoo Christina. Nyt meillä on ainakin mahdollisuus kokeilla tätä voimaannuttavaa metodia.

Kuvia albumillisen lahjoittanut Antti Seppälä kertoo itse viihtyvänsä luonnossa ja ammentavansa sieltä kuvaamisen kautta voimia. Talvipimeällä on mukava katsella kesäisiä luontokuvia ja palauttaa mieleen menneitä tapahtumia luonnossa. Samoin kesähelteellä talvikuvat voivat viilentää ajatuksia mukavasti. Miksi säilyttää kuvia piilossa kotiarkistossa, kun tätä luonnon ilosanomaa voi jakaa myös muille, toteaa Seppälä. Hän lähti innolla mukaan hankkeeseen, ja lopputulos on upea.

Loviisan kameraseuran puheenjohtaja Heikki Arola pitää albumeita mukavana summauksena useista kuvailloista, joissa kuvia on alun perin katsottu ja puntaroitu. Nyt myös niillä, jotka eivät esimerkiksi terveyssyistä jaksa tulla kuvailtoihin kuvia katsomaan ja tarinoita kuuntelemaan on mahdollisuus tutustua otoksiin ja keskustella lähipiirinsä kanssa niistä. Ehkä kuvaillan voisi joskus pitää potilasosastolla tai hoitokodissa kehittelee Heikki jo jatkoa tälle hankkeelle.
Kuvaajia oli kaikkiaan 11 kpl: Heikki Arola, Ari Haimi, Maareta Mäkelä, Kari Veijalainen, Viivi Lassy, Seija Niinimäki, Ola Forström, Kerstin Hafren, Inkeri Kapari, Tarja Taberman ja Antti Seppälä

LOVIISAN SANOMAT, 21.4.2017:

loviisansanomatvoimaavalokuvista.pdf