Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Helmikuu 2014

Kameraseuralaiset helmikuun kuvaillassa ”rannalla valon lisääntyessä”

Kameraseuran helmikuun kuvaillan aiheina olivat ”kun valo lisääntyy” ja ”rannalla”.

Suomalaisista aikuisista suurin osa kokee valon lisääntymisen muutoksen myönteisesti. Valo myös lisää ihmisten sosiaalista aktiivisuutta eivätkä hyrräävät hormonit ole pelkkää höpötystä. Valo, kuten nimikin jo kertoo, on valokuvan olennaisin elementti.  Se voi olla ystäväsi, mutta useasti se on pikemminkin harrastelijavalokuvaajan pahin vihollinen.  Tällöin kuvista saattaa tulla liian keltaisia tai sinisiä, silmät voivat hohtaa punaisina tai kuva on muutoin tavattoman rakeinen ja epäselvä. Valo on kuvan tärkein yksittäinen elementti, valo kuvassa näyttää tai peittää kohteen. Luonnossa valo muuttuu joka hetki, paras ajankohta kuvaamiseen luonnonvalossa on yleensä aikaisin aamulla tai myöhään illalla vaihdellen vuodenajan mukaan. Olemassa olevalla valolla tarkoitetaan myös esimerkiksi ihmisen luomaa valaistusta, joka varsinkin tähän aikaan vuodesta on usein ainoa vaihtoehto. Valo on ihmiselle elintärkeää, joten ei ihme, että maassa jossa sitä on vähän, sen tarkkailusta ja kuvailusta on tullut osa kulttuuria. Suomen kielessä onkin runsaasti valon käyttäytymistä kuvailevia ilmaisuja, valo kimaltelee, pilkistää, säteilee, kajastaa, välkkyy...Tämä kaikki näkyi kuvailtaan tuoduissa kuvissa. ”Rannalla” kuvissa esiintyi kaikki vuodenajat, ei pelkästään aurinkoisia rantakuvia, sillä rannalla tapahtuu myös muina vuodenaikoina. Talvinen ranta on usein toiminnaltaan hiljaisempaa, mutta kyllä hiljaisuuden keskelläkin tapahtuu. Syksyinen ranta on taas värikylläinen. Molemmissa sarjoissa tuomarina toiminut Ariana Entson totesi, että hän valitsi ne kuvat, jotka puhuttelivat ja jotka hänelle olivat realistisia kuvia. Niissä oli toimintaa ja värikylläisyyttä. Kuvan pitää puhutella sydäntä ja moni valittu kuva ilmensikin hänelle sitä, mitä hän on itsekin elämässään kokenut.

Ennen kuvailtaa pidettiin kameraseuran vuosikokous, jossa samalla vuoden 2013 kuvaajaksi 80,5 pisteellä kruunattiin Viivi Haimi. Kerstin Hafrénille luovutettiin vuoden tunnustuspalkinto, lahjakortti Pr-Fotoon Kotkassa, kiinnostuksestaan kameraseuratoimintaa kohtaan.

Tulokset:

”Kun valo lisääntyy” (projosoitavat)

1. ”Lumikello”, Antti Seppälä
  2. ”Talvipäivä”, Tarja Taberman
  3. ” Winter light”, Ari Haimi
  4. ”Kohti valoa”, Kerstin Hafrén
  5. ”Helmikuun valo”, Heikki Arola
  6. ”Auringon pilkahdus”, Juha Merenheimo

”Rannalla” (paperikuvat)

1. ”Day of walking on the promenade”, Heikki Arola
  2. “Ranta-aitat”, Tarja Taberman
  3. “Yksin rannalla”, Jonna Räisänen
  4. “Rannalla”, Antti Seppälä
  5. “Varrella virran”, Ari Haimi
  6. “Rantakalliot Hangossa”, Mona Lagerbohm

Seuraava kuvailta pidetään 30.3.2014 ja aiheena ovat ”Epookkia” (mustavalkokuvat) ja ”Aika” (projisoitavat).

Kameraklubbens bildkväll " På stranden när det ljusnar".

Bildkvällen i februari hade som teman "när det ljusnar" och " på stranden". De flesta finländare ser fram emot att ljusa tider randas. Ljuset befrämjar social aktivitet och har en uppiggande funktion. Ljuset är fotografiets mest centrala element, som kan vara amatörfotografens vän , men ofta snarare den värsta fienden. För mycket ljus kan göra bilderna alltför gula el blå, ögonen lyser röda el bilden är alltför kornig och otydlig. Ljuset  antingen framhöljer eller döljer objektet.
I naturen förändras ljuset hela tiden, den bästa tidpunkten för fotografering i naturljus är i allmänhet tidigt på morgonen eller sent på kvällen, beroende på årstiden. Med befintligt ljus menas även den artificiella belysning som finns till förfogande och speciellt denna tid på året ofta är det enda alternativet. Ljuset är livsviktigt för människan, så det är inte så konstigt om det har blivit en del av kulturen att iakttaga och föreviga det. Man kan uttrycka ljusets beteende på många sätt, det glittrar, tittar fram, strålar, glimmar och glänser. Detta syns i alla  bilder denna gång.

På stranden- bilderna visar alla årstider, inte endast soliga strandbilder, ty stranden är också intressant under andra årstider. Det händer inte så mycket på en vintrig strand, oftast lugn och ro. Om hösten är stranden ofta färggrann.
Ariana Entson, som fungerade som domare i båda klasserna, konstaterade att hon valde de bilder, som hon tyckte om och som för henne var realistiska och  händelserika. En bild borde tala till hjärtat och flera bilder påminde henne om sådant som hon själv har upplevt.
Före bildkvällen hölls årsmötet, där vi även krönte Viivi Haimi (med 80,5 poäng) som årets 2013 fotograf. Kerstin Hafrén fick årets hederspris, ett presentkort till Pr-Foto i Kotka, för sitt engagemang för fotoklubbverksamhet-
Resultat:
När det ljusnar (projicerade)
1. Snödroppe,  Antti Seppälä
2. Vinterdag,  Tarja Taberman
3. Winter light,  Ari Haimi
4. Mot ljuset,  Kerstin Hafrén
5. Februariljus,  Heikki Arola
6. Solglimt,  Juha Merenheimo

På stranden (pappersbilder)
1. Day of walking on the promenade,  Heikki Arola
2. Strandbodar,  Tarja Tabermann
3. Ensam på stranden,  Jonna Räisänen
4. På stranden,  Antti Seppälä
5. Vid forsen,  Ari Haimi
6. Strandklippor i Hangö,  Mona Lagerbohm

Följande bildkväll hålls 30.3.2014 och teman är "Epok" (svartvita bilder) och "Tid"  (projicerade)

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä. Klicka på bilden så ser du den stor.