Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Syyskuu 2018

Loviisan Kameraseuran syyskuun kuvaillassa "satua ja totta"

Loviisan Kameraseuran syyskuun kuvaillassa oli projisoitavissa kuvissa aiheena ”Satua” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Totta”. Jäkimmäisessä tapauksessa tulisi kuitenkin puhua monokromaattisista kuvista, koska myös jokin muu sävy käy, kuten seepia.

Kuvien arviointi aloitettiin näistä monokromaattisista paperikuvista. Arvioitsijana toimi Anne Karkkonen. Hän antoi ensin palautetta kaikista 18. kuvista ja järjesti 6 kuvaa mieleiseensä järjestykseen. Arviossaa Anne Karkkonen korosti kuvien teknistä laatua ja aiheen näkemyksellisyyttä.

Totuuteen liittyy monia sanontoja, joista tässä muutamia.

- Totuus on niin yksinkertainen ettei sitä voi ymmärtää.

- Totuus on sodan ensimmäinen uhri.

- Totuutta eivät kerro muut kuin lapset ja hullut.

- Mark Twain totesi purevan satiirisesti, että totuus on arvokkain asiamme. Säästäkäämme sitä!

Jos totuutta vääristelee, siitä tulee valetta, propagandaa eli mielipiteen muokkausta ja satua. Lapsille kerrotussa saduissa on usein joku opetus. Ihmismassoille suunnatussa uskonnollisessa, ideologisessa usein kansallismieisessä mielipiteen muokkauksessa, on moraalinen opetus kaukana.

”Satu” aihetta oli käsitelty useassa kuvasta lasten sadun opetus näkökulmasta ja jonkun kuvan kohdalla saattoi ihmetellä, että mitä satua tuossa on?

Arviointi tehtiin kaikkien paikalla olleiden antamin pistein niin, että kuusi parasta kuvaa saatiin 22 kuvan joukosta. Kuitenkin kuudennelle sijalla sijoittui peräti neljä kuvaa joten valituksi tuli kahdeksan sijoittunutta kuvaa.

Monokromaattiset paperikuvat ”Totta”

1. Rowboat Marjut Korhonen

2. Intensity Marjut Korhonen

3. Integroidun soittimen taitaja Heikki Arola

4. Ilmasotaa Ari Haimi

5. Mielenosoitus Tarja Taberman

6. Metsäpalo Jonna Räisänen

Projisoitavat kuvat ”Satua”

1. jaettu Taikametsä Jonna Räisänen

1. jaettu Wolf Viivi Lassy

3. jaettu Lillalovisa wonderland wedding Anne Karkkonen

3. jaettu Satumaiset värit Juha Merenheimo

3. jaettu Ufo Antti Seppälä

6. jaettu Elämänpuu Viivi Lassy

6. jaettu Kerro kerro kuvastin Jonna Räisänen

6. jaettu Matkalla Heikki Arola

6. jaettu Satuleikki Ari Haimi

Seuraavan lokakuun kuvaillan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Ruskea” ja paperikuvissa ”Lemmikki”.

Kuvailta pidetään sunnuntaina 28.10 klo 18.00 alkaen. Molempiin sarjoihin voi osallistua tuomalla 2 kuvaa / sarja.