Kuvailtojen satoa · Vuodet 2010-2013 · Maaliskuu 2013
Keltaista Ja Katu

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvakisassa projisoitavissa kuvissa aiheena oli ”Keltainen” ja mustavalkokuvissa ”Katu”. Kuvaillassa tuomariksi oli lupautunut taiteilija Merja Väätäinen.

Keltaisella värillä on oma symboliikkansa. Liikennevaloissa joko kiinteä tai vilkkuva keltainen kehottaa varovaisuuteen ja ottamaan huomioon muuttuvan tilanteen. Terminä ”Keltainen lehdistö” on meille tuttu tarkoittaen sensaatiohakuista lehdistöä. Jos miettii liikennevalosymboliikkaa, niin ehkä ”Punainen lehdistö” olisi soveltuvampi termi. Punainen väri viittaa kuitenkin perinteisesti työväenliikkeeseen ja muutkin riittävän ärjyt värit tuntuvat olevan aina jollekin poliittiselle ryhmälle varattuja.

Usea kuvaaja oli lähestynyt aihetta luontonäkökulmasta. Selvästi linjasta poikkesi Viivi Haimin kuva ”Korkeuskammo silmästä silmään”. Aiheen ”Keltainen” tuli olla kuvissa hallitsevana tai erityisen huomion kohteena, että kuva olisi noussut 24 kuvan joukosta 6:den parhaan joukkoon.

Mustavalkokuvissa ”Katu” aihetta oli käsitelty hyvin monipuolisesti, totesi Merja Väätäinen. Hän sanoi, että muu kadulla tapahtunut toiminta ei kuitenkaan saanut varastaa koko huomiota itse kadusta. Jotakin huomion arvoista kadulla tuli olla, että näkymästä ei muodostuisi tylsä. Mustavalkokuvia oli jätetty arvioitavaksi 20 kappaletta.

Projisoitavat kuvat ”Keltainen”

1. Antti Seppälä Keltainen maisema
  2. Kerstin Hafrén Syvin olemus
  3. Juha Merenheimo Superkuu