Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Huhtikuu 2014

Huhtikuun kuvailta

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvaillassa katsottiin projisoitavissa kuvissa ”Kevään merkkejä” ja paperikuvissa aiheena oli ”Lama”. Kevään merkkejä etsittiin krookuksista, leskenlehdistä, virpomavarvuista, ehkä liian kliseisistä kevätaiheista. Jopa renkaan vaihto tuntui olevan varma kevään merkki. Miksei? Projisoitavia kuvatiedostoja oli jätetty 22 kpl.

Mä olen lehti ruokalassa,
resuiseksi selattu,
pukuhuoneen korttipakka,
ihan loppuun pelattu.
Sä olet yksin yksinäinen,
mä olen yksin yksinäinen,
mä olen onnen kerjäläinen,
kurjuuden kuningas.

Jotain tällaista, kuin Tuomari Nurmion sanoituksessa ”Kurjuuden kuningas”, oli tavoitettu Ari Haimin ”Lamaannus” kuvan yksinäisen lohduttomassa maisemassa. Kerstin Hafrènin ”Kukkia kurjuudessa” näyttää taas suunnan kohti parempia aikoja. Laman kuvallinen konkretisointi ei ole helppo tehtävä. Helposti kuvassa näkyy vain tyhjä kuori, ilman kantavaa ajatuksellista sisältöä. Paperikuvia oli jätetty arvioitavaksi 21 kpl. Molempien sarjojen kuvat arvosteli ansiokkaasti valokuvaharrastuksessaan edennyt Eero Ekholm.

Projisoitavat kuvat ”Kevään merkkejä”

1. Kerstin Hafrèn ”Auringonlasku”
  2. Viivi Haimi ”Hyppy kevääseen”
  3. Tarja Taberman ”Kevätprojekti”
  4. Juha Merenheimo
  5. Seija Niinimäki ”Piknikillä”
  6. Kerstin Hafrèn ”Blåsippa”

Paperikuvat ”Lama”

1. Ari Haimi ”Lamaannus”
  2. Antti Seppälä ”Vettä ja leipää”
  3. Kerstin Hafrèn ”Kukkia kurjuudessa”
  4. Ari Haimi ”Työmatkalla”
  5. Viivi Haimi ”Tyhjä Satama”
  6. Seija Niinmäki ”Autiotalo”

April månads bildkväll

Lovisa fotoklubbs bildkväll i april hade som teman "vårtecken", projicerade och "lama", pappersbilder. Vårtecken hittade man i krokusar, tussilagon och påskris, kanske alltför vanliga vårteman. T o m  däckbyte tycks vara ett säkert vårtecken. Varför inte ? Till de projicerade hade man lämnat in 22 st.
Ari Haimis "Förlamad" visade en människa ensam i ett tröstlöst landskap. Kerstin Hafréns "Blommor i misären" visar däremot riktning mot bättre tider. Det är inte lätt att konkretisera på bild temat "lama". Det går lätt så att det blir ett tomt skal utan ngt speciellt innehåll. 21 st pappersbilder hade inlämnats till tävlingen. Eero Ekholm fungerade förtjänstfullt som domare i båda serierna.

Projicerade bilder "Vårtecken"

1. Kerstin Hafrén  "Solnedgång"
2. Viivi Haimi " Ett hopp mot våren"
3. Tarja Taberman "Vårprojekt"
4. Juha Merenheimo
5. Seija Niinimäki "Picnic"
6. Kerstin Hafrén "Blåsippa"

Pappersbilder "Lama"

1. Ari Haimi "Förlamad"
2. Antti Seppälä "Vatten och bröd"
3. Kerstin Hafrén "Blommor i misären"
4. Ari Haimi "På väg till jobbet"
5. Viivi Haimi "Tom hamn"
6. Seija Niinimäki "Ödehus"

Klicka på bilden så blir den större.