Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Marraskuu 2014

Kameraseuran marraskuun kuvaillassa hyönteiset pörräsivät ja kuvasarjat kertoivat tarinaa

Marraskuun harmaana ja pimeänä iltana oli ilo katsella värikkäitä hyönteiskuvia, joita jäsenistö oli tuonut kuvaillan kisailuun. Toisena aiheena oli 5 – 7 kuvan kuvasarja, jossa itse aihe oli vapaa.

Hyönteiskuvissa pörräsi muutama perhonen, kimalaisia useampi, muurahainen oli oman maailmansa laidalla ja leppäkerttu kohtasi vihollisensa. Kärpäsenkin elämää oli kuvattu eri näkökulmista. Ei hyönteisen elämä niin tylsää ole kuin voisi luulla, vaan kuvat kertoivat kuinka monimuotoinen voi hyönteisen maailma olla. Kuuden parhaimman kuvan joukkoon tosin ylsivät hieman ehkä rumatkin yksilöt, mutta jotka omalla tavallaan olivat kuitenkin kauniita. Tässä joukossa ei perhoskuvilla ”juhlittu”, liekö ne liian tavallisia tai nähtyjä? Tuomarina toimi taiteilija Merja Väänänen.

5-7 kuvan kuvasarjoja oli tuotu tarjolle peräti 10. Osa kuvasarjojen tuojista oli elämänsä ensimmäistä kertaa tehnyt moisen sarjan, eli ihan untuvikkona avoimin mielin ilman ennakkoluuloja. Kuvasarja ”ammattilaisten” käden jälki ja osaaminen näkyikin sitten tulosluettelossa. Mutta oppia saivat tällaisenkin sarjan luonnissa nämä kuvasarjojen untuvikot. Monen kuvan sarjaa tehdessään valokuvaaja työskentelee siinä aiheensa parissa pitemmän aikaa kuin muuten kuvatessaan. Monet kuvaajat saattavat viettää kuvasarjan teon parissa useita päiviä, joskus jopa viikkoja. Antti Seppälän puuaiheista sarjaa oli työstetty yli vuosi. Tuomarina toiminut Esko Hiljanen totesi, ettei 10 kuvasarjan joukossa ollut yhtään huonoa sarjaa. Se tekikin sitten valinnoista vaikean. Hänen sanoi, että huomaa kaikilla kuvaajilla olevan kuitenkin osaamista, oli sitten aikaisemmin tehnyt kuvasarjoja tai oli sitten ensikertalainen. Sarjojen tekemiseen oli paneuduttu, niistä yhtäkään ei ollut hänen mielestään tehty ns. huiskauttamalla. Kuvaajien sisällä taitaa olla pieni kamera, tuumaili hän.

Kuvasarjojen tekijät saivat  illan aikana hyvää ohjausta, jota voi hyödyntää keväällä Loisto-lehden teossa ja toisaalta kun tammikuussa kootaan valtakunnalliseen vuosinäyttelyyn kuvasarjoja niin aihiot ovat olemassa palautteineen. Kritiikin vastaanottaminen on tie menestykseen.

Tulokset:

Digisarja ”Hyönteinen”                                                       5 -7 kuvan sarja ”Vapaa aihe”

1. ”Juhannuskuoriainen”, Inkeri Kapari                           1. ”Viimeinen leimaus”, Ari Haimi
  2. ”Lude” Inkeri Kapari                                                   2. ”Koskenkylän ruska”, Heikki Arola
  3. ”Kimalainen” Juha Merenheimo                                  3. ”Ilmeitä”, Antti Seppälä
  4. ”Kevätpörriäinen”, Viivi Haimi                                    4. ”Joki”, Inkeri Kapari
  5. ”Yhteiseloa”, ”Esko Hiljanen                                       5. ”5 vuoden aikaa”, Antti Seppälä
  6. ”Kukkakärpänen”, Juha Merenheimo                          6. ”Katuelämää”, Tarja Taberman

Loviisan Kameraseura siirtyy joulutauolle, seuraavan kerran kuvailta 25.1.2015