Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Elokuu 2015

Elokuu 2015

Kameraseuran syksyn toiminta käynnistyi "Lähiaiheilla"

Loviisan Kameraseuran puheenjohtajalla oli ilo onnitella syksyn ensimmäisessä kuvaillassa kullanhuuhdonnan moninkertaista maailmanmestaria Antti Seppälää kolmesta MM- mestaruusmitalista. Antti Seppälä piti lyhyen esitelmän Espanjassa pidetyistä kullanhuuhdonnan MM-kisoista ja vastaili yleisönkysymyksiin. Antti on saavuttanut menestystä myös kansainvälisissä valokuvanäyttelyissä ja on Loviisan kameraseuran monivuotinen jäsen.

Kultamitali kahvien jälkeen siirryttiin päivän teemaan, joka oli lähellä, projisoitavissa kuvissa ja läheisyys paperikuvissa. Illan tuomarina toimi Paavo Tiainen.

Läheisyys on teemana hyvin lähellä kotivalokuvauksen keskiötä. Perhepiirissä kuvataan usein lapsia ja kotieläimiä. Perheonneen kuuluu läheisyys ja se on kuvattu aihe. Tuomari poimi hyvin nopeasti illan voittajakuvan, joka oli toteutettu ns. high key kuvana.  Sävymaailma on voittajakuvassa herkkä ja tuki kuvattavaa tilannetta hyvin. Kuvan vaaleat sävyt oli taiten ylivalotettu niin että pienen lapsen katse ja hänen tuntemuksensa nousivat esille. Rajaus oli tiukka ja toi katsojankin lähelle lasta.

Läheisyys teemassa oli myös kuvia linnuista, jotka kokivat lajikumppaninsa läheisyyttä. Läheisyys on suurelta osin tunnetta.  Paavo Tiainen toivoi että kuvia jalostettaisiin esimerkiksi tiukemmilla rajauksilla ja sävyasteikkoja säätämällä.

Lähellä olemisen suhteellisuus

Lähellä on lopulta epämääräinen käsite. Se suhteutuu muihin käsitteisiin tilanteen mukaan. Esimerkkikuvana tuomari käytti tienviitta kuvaa missä Afrikka oli n.150 km päässä. Matkana se on kävelijälle pitkä mutta maanosan kyseessä ollen se ei voi olla vaikuttamatta lähialueeseen radikaalisti.

Voittajakuva löytyi kuitenkin hetkessä. Tämäkin kuva oli pienen lapsen kokemusmaailmasta. Vuoden ikäinen lapsi oli haistamassa pionin tuoksuja, nenä kiinni kukassa. Kuvassa oli ripaus hyväntahtoista huumoria. Molempien lapsikuvien takaa paljastui Viivi Haimin nimi. Kaksoisvoitto oli tosiasia.

Toinen illan menestyjä oli Inkeri Kapari, joka havainnoi ympäristöään etenkin matkakuvaajana ja tuo kuvailtojen yleisölle katsottavaa ja hämmästeltävää kauas kaukomaille suuntautuvilta matkoilta. Maailma tulee kameran avulla hyvinkin lähelle katsojaa.

Kuvaajat vetäytyvät nyt vielä työstämään tuomarin ohjeiden mukaan töitään. Syyskuussa on viimeinen palautuspäivä valtakunnalliseen Suomen Kameraseurojen liiton teemanäyttelyyn, jonka aiheena on "Lähellä". Loviisalaisilta on lähdössä jälleen muhkea kuvapaketti jurytettäväksi Tampereen suuntaan.

Paperikuvat ”Läheisyys”

1. Viivi Haimi ”Ensitapaaminen”

2. Inkeri Kapari ”Sisarukset”

3. Antti Seppälä ”Kurkistus”

4. Inkeri Kapari ”Saara ja Filius”

5. Heikki Arola ”Oma suu lähinnä”

6. Jyri Järvelä ”Sydämeni”

Projisoitavat kuvat ”Lähellä”

1. Viivi Haimi ”Uutta ja ihmeellistä”

2. Heikki Arola ”Kalkkiviivoilla”

3. Antti Seppälä ”Ikuisesti yhdessä”

4. Viivi Haimi ”Rakkaus”

5. Juha Merenheimo ”Pari”

6. Inkeri Kapari ”Kissaa ei näy”

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 27.9. klo 18.00. Kuvaillan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Vihreä” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Ikkuna”.