Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Lokakuu 2014

Loviisan Kameraseuran lokakuun kuvailta

Kuvaillan aiheina oli projisoitavissa kuvissa ”Ongelma”, joka täytyi kuvata kuvaparilla. Paperikuvien kuva-aihe oli ”Kilpailu”.

Ongelmaa oli lähestytty hyvin erilaisista katselukulmista. Lentonäytöksessä oli maasta katsellessa suuria ongelmia. Lentokoneet näyttivät törmäävän toisiinsa. Kuitenkin ongelmien välttämiseksi oli harjoiteltu ja taas harjoiteltu. Oli tehty riskianalyysejä, että näytös sujuisi ongelmitta, sujuihan se. Aivan toisenlainen ongelma tuli ratkaistuksi, kun rantakäärme nappasi rupikonnan. Rupikonnan kannalta tilanne johti lopulliseen ratkaisuun. Se ei havainnut rantakäärmeen läsnäoloa. Sillä ei olisi todennäköisesti ollut paljon mahdollisuuksia sen jälkeen, kun rantakäärme oli haistanut sen. Omat ongelmansa oli myös rantakäärmeellä. Jos sen ylä- ja alaleuka olisivat olleet nivelöidyt toisiinsa, niin näin suuren saaliin nieleminen ei olisi ollut mahdollista. Nyt se suoriutui pitkällisen ponnistelun jälkeen tästä saaliin nielemisestä. Kuvaparilla kertominen visualisoi kuvallista esittämistä. Ei kahdella ruudulla mitään videota saa aikaan mutta se opettaa toisaalta tehostamaan kuvallisen kerronnan sisältöä. Viikate heilui myös linnun ja auton törmäyksessä. Kuvaparissa edettiin järjestyksessä, kokonaiskuva ja sitten vielä yksityiskohta. Molemmat jaetulle toiselle sijalle sijoittuneet kuvaparit toimivat katselijaa sokeeraavalla vaikutuksella.

”Kilpailu” aiheen voitti Inkeri Kapari kuvalla Välipala. Siinä kilpailu on miltei huomaamatonta ja vaatii kuvasisällön syvällisempää tarkastelua. Katselijan tulee oivaltaa, että kilpailu on sitä, että periksi ei anneta, ollaan sitten vaikka samalla kipolla turvat yhdessä. Kaikissa kuvissa oli nähtävissä kilpailua. Joskus se oli yhdessä toimimista ja joskus se oli oman suorituksen hiomista.

Tulokset,”Ongelma”, projisoitavat, kuvapari

1. ”Tarkkana pojat” Ari Haimi

2. jaettu ”Surman suuhun” Inkeri Kapari

1. jaettu ”Varo Auts” Viivi Haimi