Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Tammikuu 2019

Loviisan Kameraseuran tammikuun kuvaillan tuomarinvieraana kuvataiteilija Olavi Heino

Vuoden ensimmäiseen kuvailtaan Loviisan Kameraseuralla oli kunnia saada vieraaksi ja tuomariksi kuvataiteilija ja pitkän linjan valokuvaharrastaja Olavi Heino Kotkasta. Hän on käynyt ja valmistunut 1977-1980 Turun taideyhdistyksen piirustuskoulusta taidemaalariksi, pitänyt useita yksityisiä näyttelyitä Suomessa ja ulkomailla sekä lisäksi osallistunut lukuisiin ryhmänäyttelyihin. Hänen isänsä oli kotkalainen kuvataiteilija Eino Heino.  Olavi kertoikin, että kokeili nuorena maalaamista ja jäi ns. "koukkuun". Hänen suuria teemojaan ovat rakkaus, kuolema ja unohdus. Hän kertoi, että meri oli hänelle tärkeä jo lapsuudessa ja on edelleen. Meri on myös yksi hänen maalaustensa läheinen aihe.

Maalaamisen ja valokuvauksen lisäksi hän on tehnyt tähän mennessä 5 kirjaa, mm. runokirjan, kuvituskirjan, kirjan Haapasaaresta. Suunnitteilla tälle vuodelle on jo uusi kirja.

Olavi Heino kertoi ottavansa valokuvia joka päivä - yleensä matkalla kotoa ateljeehen. Hän totesi, että valokuvaaminen avartaa näkemystä ympäröivästä maailmasta. Valokuvaus ja maalaus on hyvin lähellä toisiaan. Digikuvaus antaa mahdollisuuden työstää valokuvia pitkälläkin aikavälillä, kuvaan voi palata aina uudelleen ja uudelleen. Maalausten kohdalla näkemys maalattavaan aiheeseen syvenee, kun siihen palaa  uudelleen ja uudelleen. Eräässä lehtihaastattelussa hän onkin todennut, että "kuvataide edistää tutkitusti ihmisen hyvinvointia".

Kuvaillan aihe oli perinteinen vuoden aloitus,  vapaa/digikuvat ja tarjolle oli tuotu 20 kuvaa. Kuvissa oli vahvasti esillä luonto, merelliset kotimaiset ja ulkomaiset maisemat, henkilökuvia, hieman mystisiä kuviakaan unohtamatta. Liekö upea suomalainen lumitalvi innoittanut kuvaajia tuomaan talvisia otoksia näytille, sillä niitä oli tarjolla eniten. Tuomari kävi jokaisen kuvan läpi syvällisesti analysoimalla, antamalla vinkkejä, ideoita kuvaillan osallistujille. Hänen mielestään kuvat olivat tasavertaisia, hyviä sekä monipuolisia. Lisäksi hän totesi, että hyvän kuvan ominaisuudesta kertoo se, että kuva on moni-ilmeinen. Kuvissa hän näki naturalismia, realismia, hieman naivismia sekä suurrealismiakin. Tuomarin pestissään hän painotti, että kuuden parhaan kuvan valintaan vaikutti tietenkin oma maku, oma persoona, vaikka tuomaroidessa hän pyrkikin pois itsestään, yrittäen katsoa ja analysoida kuvia avoimin mielin. Jäsenistöstä todettiin hyvin yksimielisesti, että parasta tuomarointia pitkiin aikoihin. Rakentava palaute kehittää kuvaajia jälleen uusiin mielenkiintoisiin otoksiin.

Seuraava valtakunnallinen valokuvauksen suurtapahtuma on vuosinäyttely Kouvolassa. Loviisasta lähti valintaraadille ehdolle jälleen suuri kuvapaketti. Teoksia oli 9 kuvaajalta 99 kpl, joista kuvasarjoja peräti 8 kpl niin, että yksittäisten kuvien lukumäärä kohosi pitkälle toiselle sadalle.

Kuvaillat ovat kaikille avoimia tilaisuuksia, osallistuminen ei edellytä jäsenyyttä, paikalle voi tulla vaikka vain katsomaan kuvia. Liittymällä Loviisan Kameraseuran FB sivuille saa ajankohtaista tietoa helposti seuran toiminnasta. Tietysti voit seurata toimintaa myös kotisivuilta. Tervetuloa mukaan!

Tulokset:

1. Loppu/ Ari Haimi

2. Puu/ Anne Karkkonen

3. Viimeinen kesäpäivä/ Ari Haimi

4. Pöllömetsä/ Antti Seppälä

5. Kuplia/ Viivi Lassy

6. Hiljainen uimaranta/ Ella Taberman

Seuraava kuvailta pidetään 24.2.2019, klo 18 alkaen, aiheina  projisoitavat: jälki ja paperikuvat: huumori

Tarja Taberman