Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Helmikuu 2023

Loviisan Kameraseuran helmikuun 2023 kuvailta

Loviisan Kameraseuran helmikuun kuvakisan aiheena oli projisoitavissa ”Kuollut kuin kivi” ja ripustettavissa kuvissa ”Elävä”.

Projisoitavia kuvia tarjottiin arvioitavaksi 20 kpl.

Näkemys siitä, että mikä on kuollut kuin kivi, hajosi eri kuvaajien taholta suuresti. ”Kuollut kuin kivi” aiheen arvioi Mikko Ojaniemi Porvoosta. Ensimmäiselle sijalle tuli Antti Seppälän ”Kivipuu”, joka on kuva kivestä, missä graniitti kiveen on juossut kivisulasta eli magnasta musta, puumainen rakenne.

Toiselle sijalle tuli Ari Haimin ”Kiviarkku”. Kuva on otettu kameralla, jossa on kalansilmä objektiivi. Ruumisarkku vääristyneessä maisemassa lisää kuvan synkkää, surrealistista tunnelmaa.

Kolmanneksi sijoittui Jani Mäen kuva ”Työtön” lohduttomasta, työttömäksi jääneestä tehtaasta.

Neljänneksi sijoittui Heikki Arolan ”Pystyyn kuollut”. Männyn kelottunut latvus ohjaa sommittelun tasapainoa.

Viidenneksi sijoittui Inkeri Kaparin ”Kuollut kuin kivi”. Kulmassa olevan pyöreän kiven yläpuolella oleva simpukan kuori antaa tilaa mielikuvitukselle. Kuvan sommittelu on onnistunut.

Kuudenneksi sijoittunut Jani Mäen kuva ”Puhu seinälle”. Korkean seinän äärellä ollut kuvaaja on luonut katseensa ylös. Kuvaan on tullut syvyyttä, jota kulmien vinjetointi vain lisää.

Ripustettavia kuvia tarjottiin arvioitavaksi 17 kpl.

Ei syntynyt yhteistä näkemystä myöskään siitä, mikä on ”Elävä”, hyvä näin. Aiheen arvioi yli 30 vuotta seuran jäsenenä ollut ja edelleen aktiivi seuran jäsen, Seija Niinimäki.

Ensimmäiselle sijalle tuli Antti Seppälän ”Lumikello”. Joskus käy näin, aurinko on lämmittänyt etelän puoleisen kasvupaikan ja takatalvi yllättää. Uusi lumi on kuitenkin vanhan lumen surma, kun vuorokautiset lämpötilaerot ovat suuria.

Toiselle sijalle sijoittui Anne Keskvaaran ”Huuto elämälle”. Kevät on tullut, minä olen tullut, minä olen täällä vaikka ajattelemme, että tuo rääväsuu saisi olla hiljaa.

Kolmanneksi tuli Mikko Ojaniemen ”Elämän alku”. Rantakalliolla on hellyttävää uutta elämää, taustan epäterävyysalue on miellyttävän tasapainoinen.

Neljänneksi sijoittui Heikki Arolan ”Offroad tyttö”. Hieno potretti, jota taustan sopivasti pehmenneissä koivunlehdissä leikittelevä valo kehystää.

Viidenneksi sijoittui Ari Haimin ”Nautiskellen”. Kuva on asetelmallinen ja se on hienosti sommiteltu kuvaa jakavine korsineen.

Kuudenneksi tuli Kari Veijalaisen ”Elävää taidetta”. Kuvassa on hienoa värien tykitystä ja ilottelua.

Projisoitavien kuvien ”Kuollut kuin kivi” sijoitukset:

1. ”Kivipuu” Antti Seppälä

2. ”Kiviarkku” Ari Haimi

3. ”Työtön” Jani Mäki

4. ”Pystyyn kuollut” Heikki Arola

5. ”Kuollut kuin kivi” Inkeri Kapari

6. ”Puhu seinälle” Jani Mäki

Ripustettavien kuvien ”Elävä” sijoitukset:

1. ”Lumikello” Antti Seppälä

2. ”Huuto elämälle” Anne Keskvaara

3. ”Elämän alku” Mikko Ojaniemi

4. ”Offroad tyttö” Heikki Arola

5. ”Nautiskellen” Ari Haimi

6. ”Elävää taidetta” Kari Veijalainen

Maaliskuun Loviisan Kameraseuran kuvailta on torstaina 30.3. klo 18.00 alkaen. Kuvakisan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Rantamaisema” ja ripustettavissa mustavalkoisissa kuvissa ”Vino”. Molempiin aiheisiin voi osallistua kahdella kuvalla. Muistakaa, että nyt ripustettavaan aiheeseen kelpaa vain mustavalkoinen (MV) kuva.