Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Lokakuu 2015

Lokakuun kuvaillassa iso ja pieni vastakkain ja hiukset hulmusivat

Loviisan Kameraseuran lokakuun kuvaillan aiheet eivät olleetkaan mistä helpoimmasta päästä. Projisoitavissa kuvissa kahden kuvan sarjana tuli esittää aihe "Iso ja pieni", paperikuvien aiheeksi oli valikoitunut "hiukset". Kameraseuralaisethan tunnetusti eivät haasteita kaihda, joten arvioitavaksi oli tuotu parisenkymmentä kuvaa aiheisiin liittyen. Tuomarina toimi Eero Ekholm.

Iso ja pieni aihetta oli lähestytty kaikissa kuvissa kokovertailua tekemällä. Antti Seppälän ykköseksi sijoittuneessa kuvaparissa kaksi norsua tallustaa tietä pitkin pienen hiiren ollessa kuvan alareunassa Monissa sarjakuvissa ja saduissa saattaa esiintyä hiiriä pelkääviä norsuja. Tällaiset käsitykset ovat kuitenkin mielikuvituksen tuotetta. Todellisuudessa norsut eivät kauhistu piskuisten hiirten vuoksi. Pariisin ylpeys Eiffel torni esitettiin täyden koon ja rintapinssin vertailuna. Iso ja pieni voi olla myös luonnon muovaama kraateri tai ihmisen aikaansaannos.

"Tukka hyvin, kaikki hyvin"

Hiukset eli tukka tarkoittaa ihmisen päälaen, ohimojen ja takaraivon karvoitusta. Hiukset ovat pitkiä, ohuita ja kestäviä sarveiskuituja, jotka kasvavat päänahassa tiuhaan sijaitsevista hiustupista. Ihmisen päässä on keskimäärin 100 000 hiusta. Hiusten väri vaihtelee valkoisesta punaisen ja ruskean kautta mustaan. Vaikka ihmisen kehon ihokarvat ovat aikojen kuluessa vähentyneet, hiukset ovat kuitenkin säilyneet. Hiukset suojaavat päätä pieniltä kolhuilta ja auringon ultraviolettisäteilyltä, ja viileällä säällä hiukset estävät lämmön haihtumista pään kautta. Charles Darwinin mukaan (1871) ihmisen hiukset ovat kehittyneet pitkiksi ja näyttäviksi seksuaalivalinnan johdosta siten, että hiusten kohentelutaito on houkutellut sukupuolikumppaneita Hiuksilla on usein ollut uskonnollista merkitystä. Niitä on uhrattu, ja niitä on ajeltu hedelmällisyysseremonioissa ja eri elämänvaiheisiin liittyvissä seremonioissa.

Suurimmissa uskonnoissa on myös ollut erilaisia tapoja ja asenteita niin jäsenten kuin papistonkin hiustyylien suhteen. Antiikin kreikkalaiset uhrasivat hiuksia jumalilleen hedelmällisyyttä ja voimaa vastaan mm. sirotellen hiuskiehkuroitaan jokiin, jotka veivät ne lannoittamaan maata. Kreikkalaisnaiset uhrasivat hiuksiaan jumalattarille saadakseen miehensä ehjänä takaisin sodasta. Merimiehet uhrasivat hiuksiaan Poseidonille ja sotapäälliköt Zeukselle. Joissain Kreikan osissa nuoret miehet joutuivat uhraamaan hiuksiaan Hippolytokselle ennen naimisiinmenoa. Nykypäivänä hiuksilla on edelleen suuri merkitys, niillä voidaan edelleenkin ilmentää mm. omaa asennetta tai vakaumusta. Valokuvaan tultaessa tarkistetaan useaankin otteeseen, että kampaus on kaikin puolin hyvä ja ojennuksessa.

Tulokset:

"Iso ja pieni" kahden kuvan sarja, projisoitavat

1. Hiiri ja norsu - Antti seppälä

2. Iso E - Ari Haimi

3. Hiekkakakku - Viivi Haimi

4. Mysterium1 - Ari Haimi

5. Isä ja poika - Viivi Haimi

6. Big Hole - Antti Seppälä

"Hiukset", paperikuvat

1. Tuijotus - Antti Seppälä

2. Kuski - Ari Haimi

3. Liikkeessä - Jyri Järvelä

4. Sisarukset - Antti Seppälä

5. Tukka hyvin kaikki hyvin - Jyri Järvelä

6. Hiukset hyvin - Viivi Haimi

Vuoden viimeinen kuvailta pidetään 29.11 klo 18 alkaen, aiheina silloin:

-  ”Virtaava vesi”, projisoitavat ”Teemakokonaisuus”, paperikuvat 5-7 kuvan sarja.

- Tarja Taberman -

Osalla lokuun kuvaillan kuvista ei ole kuvattavilta julkaisulupaa, joten ne puuttuvat tästä kuvagalleriasta.