Ajankohtaista · Upea päätös vuodelle 2017

Upea juhlavuoden päätös Loviisan kameraseuralle

Suomi 100 oli valtakunnallinen juhlavuoden teema koko vuoden 2017 ajan. Loviisan kameraseura osallistui juhlavuoden viettoon monin tavoin. Alkuvuodesta Loisto-lehti tarkasteli juhlivaa maatamme loviisalaisin silmin. Aiemmin kameraseuran jäsenet olivat osallistuneet aktiivisesti valtakunnalliseen suureen kuvaushankkeeseen, jossa kuvattiin kaikki Suomen sankarihautausmaat. Loviisalaisten osuus kuvausprojektissa oli 10 Loviisan seudun hautausmaata ja muutama Lapin syrjäinen hautausmaa.

Asiantuntija-apua saatiin tässä hankkeessa myös Loviisan oppailta. Kuvat julkaistiin joulukuun alussa sotasampo.fi sivustolla https://www.sotasampo.fi/fi/cemeteries/list

Kameraseurojen liitto on valtakunnallinen järjestö, joka pystyy organisoimaan maanlaajuisia dokumentointiprojekteja suhteellisen helposti. Jatkoprojekteistakin on jo ollut keskustelua.

Suomen Kameraseurojen Liiton teemanäyttelyn aiheena oli tänä vuonna elämä 2000-luvun Suomessa. Kuusi Loviisan kameraseuran edustajaa sai tähän jurytettyyn näyttelyyn 13 kuvaa. Läpimennyttä kuvamäärää voidaan pitää hyvänä etenkin, jos se suhteutetaan kaupungin kokoon. Kuvia näyttelyyn oli laitettu tarjolle 1521 valokuvaa 249 kuvaajalta 39 SKsL:n jäsenseurasta. Tuomarit kelpuuttivat näyttelyyn 94 vedosta 48 kuvaajalta sekä 337 tiedostoa 141 kuvaajalta, yhteensä 431 valokuvaa. Loviisan Kameraseuran hyvää kuvien läpimenoa täydensi lisäksi Ari Haimin saama teemanäyttelyn kunniakirja kuvasta ”Juttutuokio”.

Tuomariston puheenvuoron näyttelyn avajaisissa käytti FT Leena Saraste. Hän kertoi kuvasaaliin olleen tasokas. Elämää 2000-luvun Suomessa oli käsitelty monipuolisesti ja erot ja yhtäläisyydet yli valtakunnan tulivat oivallisesti esille. Vuosien saatossa kuvien sisällön merkitys korostuu, samalla kun maailma ympäristössämme muuttuu.

Kuvat ovat olleet esillä Helsingissä kaapelitehtaalla ja sieltä ne jatkavat Kouvolaan.

Loviisalaisten kuvia (näyttelyyn hyväksytyt):

Arola Heikki SKsLSM, AFIAP; Veturimiehiä naurattaa (A)

Haimi Ari EFIAP SKsLE; Juttutuokio (B, KK)

Haimi Ari EFIAP SKsLE; Money stinks (B)

Lassy Viivi; Hyppy (A)

Lassy Viivi  Matkalla onneen (B)

Lassy Viivi  Suomineito virran vietävänä (B)

Rantanen Harri; Tulinen rakkaus (A)

Seppälä Antti  EFIAP, SKsLSM; Loppusammutus (B)

Seppälä Antti  EFIAP, SKsLSM; Läpi vaikka harmaan kiven (B)

Seppälä Antti  EFIAP, SKsLSM; Mitä tuolla on (B)

Seppälä Antti  EFIAP, SKsLSM; Näpy näpy (B)

Seppälä Antti  EFIAP, SKsLSM; Poika ja pajupilli (B)

Taberman Tarja AFIAP; Some sukupolvi (A)

Teemanäyttelyn avajaisissa, palkittiin myös Antti Seppälä kansainvälisen valokuvausjärjestön FIAP:n FIAP/b eli pronssisella arvonimellä. Saavutus vaatii yli 200 kuvan hyväksyntää kansainvälisissä valokuvanäyttelyissä. Antti on määrätietoisesti kehittänyt itseään valokuvaajana yli 20 vuoden ajan kohti kansainvälistä tasoa. Antti kertoi että vielä haasteita riittää tulevaisuutta ajatellen. Seuraavana on tarkoitus saavuttaa hopea taso.

Tarja Taberman