Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Helmikuu 2017

Kameraseuran helmikuun kuvaillassa varjot sekä autiot ja unohdetut pääosassa

Varjoinen, hylätty eikä autioitunut onneksi ollut tunnelma, kun kameraseuralaiset kokoontuivat helmikuun kuvailtaan. Kuvausaiheina molemmat koettiin hyvin mielenkiintoiseksi.

Varjon määritelmässä kerrotaan, että varjo on ympäristöään hämärämpi tila tai ala, joka muodostuu valoa läpäisemättömän esineen taakse, jonne säteily pääsee tunkeutumaan osittain tai ei ollenkaan. Varjot syntyvät säteilyn suoraviivaisen etenemisen perusteella, ja pistelähteestä tulevan säteilyn muodostama varjo antaa kuvan esineestä, joka voidaan piirtää projektio- ja perspektiiviopin menetelmien avulla.

Kuvaillan kuvien varjo aihetta oli käsitelty myös hyvin konkreettisesti taltioimalla mm. päivänvarjojen eri olemuksia ympäri maailmaa. Useasti nähdäänkin vain ihmisten ja esineiden luomat varjot ympärillämme, vaikka luontokin luo omia ihastuttavia ja mielenkiintoisia varjokuvioitaan ympäristöön. Pieni hämähäkki varjoineen saattaa ihmisen silmissä saada äkkiä käsittämättömät mittasuhteet tai oletko kenties huomannut kuinka talviselle hangelle voi muodostua viivakoodimainen varjokuvio.

Varjot myös liikkuvat ja elävät ympäristön mukaan. Joskus hyvinkin hitaasti ja taas joskus sanotaan, että tapahtuma oli varjoaan nopeampi. Kiehtovia ajatuksia oli kuvaillassa puettu liikkumattomiksi kuviksi.

Autiot unohdetut- Urban exploring

Autiot ja unohdetut -aiheesta tulee varmasti ensimmäiseksi mieleen kurjuus, synkkyys, yksinäisyys. Mutta näin ei välttämättä tarvitse olla, sillä rappiossa on myös tietynlaista, selittämätöntä romantiikkaa ja ehkäpä se kätkee myös kultaisen muiston menneiltä vuosilta?

Kansainvälisissä valokuvatapahtumissa puhutaan urban exploring aiheista. Löytöretkeilystä rakennetuissa miljöissä, jotka usein on hylätty ja unohdettu. Suomessa autioituva maaseutu ja muuttuva elinkeinorakenne tuottaa paljon arvokasta dokumentoitavaa maisemaa ja rakennuskantaa. Katoavaa elämänmuotoa on hyvä tallentaa.

Kuvailtaan tuoduissa kuvissa oli kuvattu paljon sitä mitä muut karttavat: autioita tehtaita, unohdettuja piippuja, raunioituneita autiotaloja. Kohteiden kirjossa oli näytillä metsittyneet mummonmökit aina hylättyihin autonromuihin ja kaivoskyliin. Villiintyneet pihat, repsottava saunan katto, jäkälään peittyvät portaat. Monissa kohteissa ovi oli kuitenkin visusti lukossa, sillä ne viettävät ikäänkuin hiljaiselämää uusia tuulia odotellessaan. Jäljelle on jääneet komeat raamit, mutta kello käy, tikitys kuuluu. Maali hilseilee ja seinät kellastuvat kovaa vauhtia. Kuka tulisi ja pelastaisi, antaisi uuden kukoistuksen ja elämän?

Kuvaillan tulokset:

”Varjo”, (projisoitavat, 24 kuvaa)

1. "Käsi", Jyri Järvelä

2. jaettu "Suurensuuri", Viivi Lassy

2. jaettu "Korpisoturi", Jyri Järvelä

4. "Joutsenen varjo", Juha Merenheino

5. jaettu "Viivakoodi", Antti Seppälä

5. jaettu "Varjot kiviseinällä", Ella Taberman

”Autiot ja unohdetut”, (paperikuvat, väri, 18 kuvaa)

1. ”Tuoli ilman lukijaa”, Tarja Taberman

2. jaettu ”Hylätyt”, Heikki Arola

2. jaettu ”Autiotalo”, Antti Seppälä

4.  jaettu ”Viipuri 1980”, Seija Niinimäki

4. jaettu ”Autiotupa”, Heikki Arola

4. jaettu ”Romahdus”, Ari Haimi

Seuraava kuvailta pidetään 26.3.2017 ja aiheina ovat  ”Ötökkä” (projisoitavat) sekä  ”Sillalla” (MV paperikuvat).

Tarja Taberman