Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Marraskuu 2015

Vuoden 2015 viimeinen kuvailta

Kuvaillan aiheena oli projisoitavissa kuvissa ”Virtaava vesi” ja paperikuvissa ”Teemakokonaisuus” 5-7 kuvan sarjalla. ”Virtaava vesi” aiheen voitti Jyri Järvelä ”Koski” kuvalla, jossa veden liike oli saatu pehmennettyä harmaa suotimella. Toiseksi sijoittui Heikki Arolan mustavalkoinen ”Pulmankijärveen laskeva puro”. Järvi sijaitsee aivan Suomen laella ja se on ollut ennen maan kohoamista Jäämeren vuono. Nyt järven pinta on vain 15 m Jäämeren pintaa korkeammalla. Kolmanneksi sijoittui Ari Haimin ”Myllyvirta” kuva, jossa vesi polveilee Loviisanjoella myllypadon jäänteissä. Neljänneksi sijoittunut Juha Merenheimon kuva ”Ohijuoksutus” kuvaa voimalaitospadon ohijuoksutusta Ahvenkosken voimalaitoksella. Seuraavaksi sijoittunut kuva ”Kahlitsematon” on myös Ari Haimilta. Se on kuvattu Langinkosken itärannalta. Langinkoski on Kotkassa sijaitseva Kymijoen koski, jonka kautta Langinkoskenhaara laskee Suomenlahteen.  Langinkosken itärannalla, kuvauskohdasta ylävirtaan, sijaitsee Venäjän keisari Aleksanteri III:n rakennuttama kalastusmaja, joka vihittiin käyttöön vuonna 1889. Kuudenneksi sijoittui Tarja Tabermanin kuva ”Virtaavan veden äärellä”. Jos edelliset kuvat henkivät pohjoista ulottuvuutta, niin tästä kuvasta henkii etelän lämpö.

Teemakokonaisuuksista voidaan todeta, että voittaja ”Arskan baari” julkaistaan Ari Haimin pyynnöstä vasta Loisto-lehdessä. Voittajasarjan oli siis kuvannut Ari Haimi. Teemakokonaisuuden tulee kertoa tarina. Kuvien tulee niveltyä toisiinsa visuaalisena kokonaisuutena. Yksittäisen kuvan värimaailma tai väärä sisältö ei saa rikkoa kokonaisuutta jne. Kuvakokonaisuus muodostaa tarinan, jota ei pitäisi liikaa selitellä vaan jättää se katsojan arvioitavaksi.

”Virtaava vesi” projisoitavat kuvat

1. ”Koski” Jyri Järvelä

2. ”Pulmankijärveen laskeva puro” Heikki Arola

3. ”Myllyvirta” Ari Haimi

4. ”Ohijuoksutus” Juha Merenheimo

5. ”Kahlitsematon” Ari Haimi

6. ”Virtaavan veden äärellä” Tarja Taberman

”Teemakokonaisuus”, paperikuvat 5-7 kuvan sarja

1. ”Arskan baari” 1-5 kuvaa Ari Haimi

2. ”Syksy” 1-7 kuvaa Viivi Haimi

3. ”Israel” 1-5 kuvaa Heikki Arola

4. ”Ristintie” 1-5 kuvaa Heikki Arola

5. ”Ikuisuusprojekti” 1-5 kuvaa Jyri Järvelä

6. ”Lammikon valtiaat” 1-7 kuvaa Inkeri Kapari

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 31.1.2016 klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aihe on projisoitavissa kuvissa vapaa.