Ajankohtaista · Turku 2017

Loviisalaismenestystä Turussa

Loviisalaisväriä Turussa

Valtakunnallinen, vuosittain järjestettävä Suomen kameraseurojen liiton vuosinäyttely pidetään tänä vuonna Turun kirjastossa.

Vaikka kirjasto on pohjoismaiden suurimpia, näyttelytila kävi ahtaaksi, koska kuvia oli tarjottu ja valittu näyttelyyn runsain mitoin.

Nykyisin suuri osa kuvatarjonnasta tulee digitiedostoina. Näitä projisoidaan yleisölle suurkuvanäytöillä. Paperikuvat oli ripustettu Suomi 100 -teemaa tukien. Suuri osa kuvista dokumentoidaan myös näyttävässä näyttelyluettelossa.

Jaana Kotamäen luento

Luento-osuudessa turkulainen luontokuvaaja Jaana Kotamäki ravisteli katsojakuntaa näyttämällä uudella tuoreella tyylillä otettuja luontokuvia. Perinteinen suomalainen luontokuvaus on ollut tarkasti luontoa dokumentoivaa, totuuteen ja luonnollisuuteen tukeutuvaa kuvaamista. Tämän objektiivisen kuvaustavan rinnalle on noussut uutta, luontoa tulkitsevaa ja kuvaajan omaan kokemusmaailmaan tukeutuvaa subjektiivista kuvaustapaa. Jaana Kotamäki on ansioitunut ammattikuvaaja, joka valotti esitelmässään hieman kuvaustekniikkansa saloja ja ajatusmaailmaa sen takana. Hänen kuvansa eivät perustu jälkikäsittelyyn vaan kuvaustilanteessa tehtyihin luoviin prosesseihin.

Jälkikeskustelussa hämmästelyn aiheeksi nousi se, että luontokuvaus on ollut perinteisesti miesvaltaista toimintaa. Jaana Kotamäki ei kuitenkaan itse kokenut, että se johtuisi luontokuvauksen liiasta fyysisyydestä tai että naiset eivät voisi kuvata luontokuvia yhtälailla kuin miehet. Tämäkin kuvauksen genre on jo tasa-arvoistumassa yleisökeskustelun perusteella.

Hafrén ja Seppälä esillä

Vuosikokouksessa palkitaan vuoden ansioituneita kuvaajia. Loviisalaiselle Kerstin Hafrénille myönnettiin tilaisuudessa mestarikuvaajan arvonimi. Hän on saanut valtakunnallisiin jurytettyihin näyttelyihin yli 30 kuvaa. Antti Seppälän kuva valittiin vuosinäyttelyn juryn Mielikuvaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että Seppälän supisuomalainen humoristinen otos saunakulttuurista valittiin tuhansien kuvien joukosta näyttelyn parhaaksi kuvaksi.

Loviisan kameraseura ry on noussut pitkäjänteisellä kehitystyöllä valtakunnallisella tasolla maamme kameraseurojen kärkikastiin. Näyttelyyn saivat kuviaan myös edellisten lisäksi Loviisan kameraseuran jäsenistä Inkeri Kapari, Ari Haimi, Viivi Lassy ja Juha Merenheimo.