Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Tammikuu 2018

Loviisan Kameraseuran tammikuun kuvaillassa vieraina Kymen Kamerat

Kuvailtaperinteitä jatkettiin ja tammikuun kuvaillan projisoitavien kuvien aihe oli vapaa.

Luulisi olevan helppoa tuoda kuvia arvioitavaksi sekä tuomaroida niitä, mutta näin ei ollut tässäkään kuvaillassa. Asian vaikeus tai haastavuus piilee siinä, ettei tarjolle tuoduilla kuvilla ole mitään yhteistä ns. punaista lankaa tai tiettyä rajattua aihetta, jonka perusteella kuvia voisi laittaa paremmuusjärjestykseen. Arviointi perustuu ihan tuomarin omaan makuun ja intuitioon. Harjaantuneemman silmä katselee teknistä toteutusta, kokonaisuutta, kuvan ideaa, valaistusta, sommittelua, taustaa ja kuinka se tukee kohdetta... Toiselle taas riittää, että kuva on mielenkiintoinen, kaunis, värikäs tai että valokuva kertoo tarinan. Kuvien tuojan haaste taas on se, että minkä omasta mielestään kivan tai hyvän kuvan ottaisi mukaan arvioitavaksi niiden kymmenien tai satojen itseään miellyttävien kuvien joukosta. Mutta valokuvahan on muutakin kuin esimerkiksi onnistunut kuva kananmunasta, sillä voi kertoa tarinaa, se voi olla visuaalinen elämys tai näyttää vaikka jotain harvinaista ilmiötä. Ilmaan voisi heittääkin kysymyksen: mistä valokuvassa on kysymys ja vaikuttaako se, kenelle sitä on tarkoitus esittää?

Loviisan Kameraseuralla oli ilo saada kuvailtaan vieraaksi edustus Kymen Kameroilta: Seppo Pekkola, Seija Blomberg ja Ritva Rännäri. He toimivat myös kuvaillan tuomareina. Kymen Kamerat on kotkalainen vuonna 1951 perustettu kaikenikäisten valokuvauksesta innostuneiden ihmisten harrastajajoukko, jonka jäsenmäärä on noin 60 henkilöä.

Yleisarvioina he totesivat, että tarjolla oli paljon hyviä kuvia. Tuomarointi oli vaikeaa, vaikka toisaalta toiset kuvat nousivat heti kuvasaaliista esiin. Tuomareiden piti keskustella sijoitusten 4-6 järjestyksestä, kun taas sijoituksista 1- 3 he olivat yksimielisiä ja voittajakuvan "viulisti" kaikki nostivat ykköseksi. "Kuvassa on upea tausta, viulun äänet kuuluvat korvissa ja kuva erottui kaikkien kuvien joukosta erilaisuudellaan" totesi eräs tuomari. Suurin kuvallinen tarjonta oli meri/saaristolaisaiheisista kuvista. Liekö se sytyttänyt kotkalaisten sydämiin lämpimiä tunteita, koska 6 parhaan sijoittuneen joukossa oli kyseisen aiheen kuvia edustettuna puolet. Yhtenä kuvausaiheena oli myös jää, joka sekin on tuomareiden mielestä vaikea kuvauskohde.

Kuvakavalkadissa oli tarjolla jälleen monta eri vuodenaikaa, harrastuksia, yksityiskohtia ja moni kuva kertoi tarinaa. Viidennen sijan ottanut "Lady of the Manchester" kuvasti tuomareina mukaan tälläistä tarinointia. He näkivät kuvassa ikuisesta nuoruudesta haaveilevan vanhan rouvan, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt ja kenties tuopillisesta olutta haki lohdutusta elämäänsä. Neljänneksi tullut "villi ja vapaa" puolestaan mustavalkoisuudellaan ja upealla sommitelmallaan toi tuomareiden mielikuviin elävinä syysmyrskyn äänet sekä tunnelman.

Osallistujien joukossa oli uusia jäseniä ilahduttavasti, jotkut olivat rohkeasti ja reippaasti laittaneet kuvia myös kisaan arvioitaviksi.Kärjen takana oli kuvien anti hyvin tasokasta. Ensikertalaisten tai jo vuosia harrastaneiden kuvien välillä ei näkynyt mitään laadullista eroa. Nykyisillä ”pokkareilla”, kännykkäkameroilla saavuttaa jo varsin loistavia kuvia. Kännykkä on aina mukana ja auttaa taltioimaan nopeasti eteen tulevia yllättäviä kuvaustilanteita tai esimerkiksi nopeasti muuttuvia sääolosuhteita. Järjestelmäkameralla kuvaava vanhanliiton kuvaaja voi olla auttamatta myöhässä, jättiputkineen.

Saimme Kymen Kameroilta tuomisena vuosikilpailuun osallistuneiden kuvat. Kilpailuun osallistuneista kuvista oli esillä edustava otos valokuvanäyttelyssä Kotkan pääkirjastossa 4. -24.1.2018. Erityisesti on mainittava, että näyttelyesitekuvaksi oli valittu Loviisan Kameraseuran Kerstin Hafrénin vuosikilpailun vedossarjan 4. sijoittunut ja kunniamaininnan saanut kuva ”Paletti”.

Kuvaillan tulokset, projisoitavat (vapaa aihe), 31 kuvaa

1. Viulisti/Antti Seppälä

2. Kukkatukka/Jyri Järvelä

3. Pako/Ari Haimi

4. Villi ja vapaa/Kerstin Hafrén

5. Lady of the Manchester/Inkeri Kapari

6. Kivet ja jää/Inkeri Kapari sekä Saariston rantakalliota/ Heikki Arola

Seuraava kuvailta pidetään 25.2.2018, aiheena projisoitavat: yötön yö ja paperikuvat: yhdessä.

-Tarja Taberman-